BALI MAART 2016

RELAXEN IN TULAMBEN

Het Kubu Indah resort in Tulamben is net wat we nodig hebben na een lange reisdag. We voelen ons beiden niet lekker, maar er moet vandaag gereisd worden. Na mijn favoriete Singaporese ontbijt bij Mr. Bean, een pannenkoek van sojabonen met roomkaas en bosbessen, vertrekken we met de metro naar Changi Airport.
De vlucht met Air Asia verloopt soepel, en een paar uur later staan we op het vliegveld van Bali. We halen onze huurauto op, en raken vast in het drukke verkeer van Denpasar. We verliezen hier veel tijd, en komen na een lange rit in het donker doodmoe aan op het resort. Gelukkig hebben we een paar dagen om bij te komen. Het is prima vertoeven in Kubu Indah, mooie zwembaden een goed restaurant, een mooi huisje met op de achtergrond de indrukwekkende vulkaan Agung. Vanaf het resort kan direct gesnorkeld worden in een prachtige onderwaterwereld, Alienka spot zelfs een schildpad. Een paar kilometer verderop ligt het wrak van de US Liberty, Bali’s beroemdste duiklocatie. Het gezonken vrachtschip ligt niet ver uit de kust, en kan ook prima snorkelend worden bekeken.

ZWEMMENDE APEN

Pemuteran is de volgende bestemming, we krijgen een huisje aan het zwembad van het Kinaara Resort en Spa. Het bad is gevuld met warm bronwater, dus afkoelen doe je pas als je uit het water stapt. Op de achtergrond zien we een prachtig berglandschap van het Barat NP. Het personeel doet haar uiterste best om het ons naar de zin te maken. We bezoeken de apentempel Pulaki, deze wordt volgens de overlevering bewaakt door de Makaken. Deze zijn nogal agressief, zodat we een klein meisje met een stok mee krijgen om ons tegen de apen te beschermen. De tempelapen houden van zwemmen, vol overgave springen ze in zee om een bad te nemen en te ravotten.Het zwarte strand is niet het mooiste strand ooit, maar het snorkelen maakt weer veel goed, het maakt deel uit van het Biorock project. Door middel van elektriciteit wordt de groei van het koraal bevorderd, en dat lijkt goed te werken.

NYEPI

De Balinezen zijn in de ban van een nationaal feest, een beetje te vergelijken met ons oud en nieuw. Vandaag is het Ogoh-Ogoh, een processie waarin grote poppen, die de boze geesten symboliseren, worden rondgedragen en uiteindelijk verbrandt. We krijgen door het hotelpersoneel een sarong aangemeten, en moeten meelopen in de optocht. Normaal gesproken houden we niet zo van verkleedpartijtjes, maar de Balinezen vinden het prachtig, we krijgen in elk geval veel complimenten.
De dag erna is het Nyepi, de dag van de totale stilte. De Balinezen moeten binnen blijven en vasten. Het is niet toegestaan om de straat op te gaan, zelfs de nationale luchthaven is vandaag gesloten. Een dag verplicht aan het zwembad relaxen dus. Gelukkig is de spa wel open, dus nemen we nog een Balinese massage.
Er mag geen licht gemaakt worden, en de stilte moet de boze geesten in de waan laten dat Bali verlaten is, en ze daar dus niks te zoeken hebben. De Hindoestaanse kalender loopt trouwens anders dan bij ons, het is nu net 1938 geworden.

NOT SURE ABOUT THE WEATHER

Munduk is een klein rustig bergdorpje in de nabijheid van het Tambinglan meer. Het Lesong hotel waar we verblijven, is prachtig gelegen tussen de rijstvelden. Tot nu toe hebben we het droog weten te houden, Maar door de hoge ligging in de bergen, wil er wel eens een spatje regen vallen hier. We gaan een lange wandeltocht maken, maar de hoteleigenaar twijfelt net als de dag ervoor over het weer. Gisteren vielen er een paar druppels, maar vandaag krijgt hij gelijk, en valt er flink wat regen. Toch is het een mooie tocht naar de 30 meter hoge waterval. Een medewerker van het hotel rijdt ons met de auto terug naar het hotel, anders wordt de tocht te lang.

HUURAUTO

Onze auto, een Toyota Avanza automatic, huurden we bij http://www.msbalicarrental.com/  De auto is in goede conditie, en de verhuurder is zowel bij het ophalen als het terugbrengen stipt op tijd op het vliegveld. Het verkeer is licht chaotisch, maar zeker niet erger als elders in Azië. De scooter of brommer is verreweg het populairste vervoersmiddel op Bali, en het is overal en altijd druk op de weg. Behalve op Nyepi dan.

SACRED MONKEY FOREST SANTUARY

Ubud is het Chiang Mai van Indonesië, en het culturele hart van Bali. Westerse toeristen en curiosawinkeltjes bepalen het straatbeeld. Ubud trekt verscheidene soorten toeristen, bebaarde hipsters, de doorsnee Australische vakantieganger, ongewassen backpackers, Lonely Planet adepten en kunstzinnige types, er is voor elk wat wils in Ubud. Het is ’s middags bijna onmogelijk de straat over te steken, zo druk is het verkeer. We brengen een bezoek aan het Sacred Monkey Forest Sanctuary.Hier staan drie tempels, maar we komen voor de apen. Grote aantallen Balinese Makaken leven in dit bos, en laten zich voeren door de toeristen. De beesten worden gevoerd met zoete aardappel, maar voor zoiets lekkers als een banaan, willen ze wel bij de toeristen op de schouders poseren.
Na al die rijst en bami, is het wel weer eens tijd voor wat anders, dat kan ook heel goed in Ubud. We eten Babi Guling, varken aan het spit, bij Ibu Oka. Maar ook spectaculaire fusion in de restaurants van top chefs Chris Salans en Mandif Warokka. Ook zijn er grote aantallen massage salons in Ubud, met concurrerende prijzen, hier maken we ook graag gebruik van.
Ons hotel, Jagi Villa, heeft een privé zwembadje, maar is niet per auto bereikbaar. We worden van de doorgaande weg opgehaald met een scooter. We bezoeken Gunung Kawi, een tempelcomplex in Tampaksiring, 11 kilometer van Ubud.Het bestaat uit 10 uitgehouwen schrijnen van 7 meter hoog.

ZONSONDERGANG

De laatste nacht brengen we door in het Alaya Resort in Kuta, met een van de mooiste hotelkamers waar we ooit verbleven. De sfeer is anders in Kuta. Dit is waar de massatoeristen hun hele vakantie doorbrengen. Er zijn shopping malls, fastfood restaurants en vele toeristenwinkeltjes. We liggen deze dag aan het hotelzwembad inclusief afternoon tea. We lopen naar het strand voor een geweldige zonsondergang. Geen standaard ontbijtbuffet in het Alaya resort, het ontbijt is a la carte, geweldig!  We vliegen wederom met Air Asia door naar Kuala Lumpur.